Helmikuu 2015

Päiväkirjat

1.2.2015

Vähän kirkkaampaakin luvassa

Ajoin 27.1. kauheassa pyryssä Ouluun ja sieltä seuraavana päivänä Pyhännälle. Lunta tuli joka päivä viikon verran runsaasti. Jouduin siirtämään Tampereelle paluuta kolmella päivällä, sillä en halunnut niitä kauhuelämyksiä, joita oli tullessa.

4.2.2015

Ajoin tänään suhteellisen hyvässä kelissä Pyhännältä Tampereelle tietäjät takakontissa.

Ollessani matkoilla katolta oli tullut taas runsaasti vettä parvekkeelleni ja ritilät kelluivat vedessä. Sain avatuksi kuumalla vedellä putken ja vesi alkoi virtaamaan alakerran naapuriin, missä ei nyt juuri asu kukaan. Minkähänlainen uima-allas alakerrassa on?

7.2.2015

Minni, Mimmu ja Jouni tulivat perjantai-iltana viikonloppukylään. Tenho ja Jouni lähtivät tietokonekauppoihin ja me tytöt puistoleikkeihin.

Illalla huomasimme, että Hervannassa on paljon hyviä pyllymäkiä.

Parveke oli taas tukkeutunut ja nyt siellä oli luistinrata. Kaivoin jäät pesuvatiin ja avasin taas naapuriin menevän putken. Taas hulahti pari litraa kuumaa vettä alakertaan.

11.2.2015

Keskiviikkoaamuna lähdin ystäväni Markun kanssa Helsinkiin terveydenhoitomatkalle. Samaan aikaan oli junassa menossa risteilylle 300 ammatti- ja harrastajakalastajaa. Ravintolavaunussa syntyi niin kuuma keskustelu kalastuslaista, että meinasimme ajaa ohi Helsingistä.

Markku oli ottanut mukaan tuoreen aamulehden. Huomasin, että etusivulla, aivan A:n alla nauroi tyttäreni Tiitu. Hänet oli valittu jälleen sarjakuvafinlandian ehdokkaaksi. Sisäsivuilla oli esitelty valinnan tekijä Katja Kettu ja muut ehdokkaat.

11.2.2011

Kävellessämme rautatieasemalta Meilahteen satuimme kiinalaisten lyhtysotilaiden taidenäyttelyyn. Näyttely alkoi virallisesti vasta 12. helmikuuta, mutta oli jo täysin pystytetty. Mahtava taidepläjäys!

12.2.2015

Kun aloitin työn teon: tietäjien remontin ja nukkejen vaatetuksen, huushollini muuttui hetkessä kaaokseksi. Milloinkahan se hetki tulee, että huoneistoni muuttuisi varastosta asunnoksi.

14.2.2014

Sain aloitetuksi Ellin minulle antamien nukkejen vaatetuksen. Coquettelle löytyi alusvaatteet, kengät ja sukat. Minerva-pojalle löytyi housut valmiina. Sopivankokoisen hatun  jouduin ompelemaan. Mustavalkoiset kengät saavat nyt lähteä Ilmajoelle, vaikka olin alunperin varannut ne omalle nukelle.

15.2.2015

Vietin sunnuntain Litukassa. Järjestimme laskiaisriehan makkaroineen ja räiskäleineen takkatuvalla. Laskettelijoita ei tosin näkynyt yhtään, mutta eväät maistuivat

18.2.2015

Tiitulla oli vapaapäivä ja hän soitti ja kysyi, lähtisinkö hänen kanssaan metsälenkille. Olin ajatellut lähteä tänään Pyhännälle, mutta siirsin lähdön vuorokaudella. Suunnistimme Makkarajärven suuntaan. Metsässä oli hyvä polku. Eväät syötiin Makkarajärven laiturilla.

19.2.2015

Meillä alkoi opistolla hiihtoloma ja lähdin Pyhännälle hiihtämään. En uskaltanut enää lähteä autolla, edellinen reissu oli niin kauhea kokemus ja kallis (sakot tuli peltipolliisilta)  Menin junalla Ylivieskaan ja sieltä linja-autolla eteenpäin. Meidän bussi hyytyi  Nivalan ja Kärsämäen välille. Jatkoimme matkaa taksilla Kärsämäen Paanulinnaan. Pääsin erään pyhäntäläisen rouvan kyydissä perille vain pari tuntia myöhässä. Yhdet sukat tuli kudotksi junassa.

Viikko meni Pyhännällä nopeasti. Hiihtää ei pystynyt, koska lumi oli niin märkää. Jäälle ei ollut menemistä, koska siellä oli uima-allas. Ulkoilu jäi siis tepasteluksi läheiseen kauppaan ja Järvihelmeen lounaalle. Siis minä tepastelin, Hannu ajoi pyörällä.

27.2.2015

Matkustin eilen Oulun kautta Pyhännältä kotiin. Kaisu kävi Oulun asemalla moikkaamassa minua. Juotiin kahvit ja rupateltiin. Sain junassa kudotuksi Minnille toiset sukat ja luistin sukkiin varret. Tänä aamuna tunsin itseni sairaaksi, todella sairaaksi. En päässyt sängystä ylös. Mitään flunnssan oireita ei ollut, vain pieni hentonen yskä, joka oli ollut Pyhännällä koko viikon. Hannulla yskä tuntui kovemmalta.

28.2.2015

Tauti jatkuu ankarana. Pakko lähteä kauppaan ostamaan ruokaa.